söndag 25 november 2012

Viktoriansk cirkus

Igår gick Fröken Frauke Presenterar - Victorian Circus av stapeln på Nalen och jag var där som viktoriansk ormtjuserska.

jag hade faktiskt en massa djupa funderingar bakom kostymen, för min tanke var att viktorianer skulle ha tänkt: orm -> Kleopatra = exotiskt, syndigt och sexigt = utmärkt underhållning. Samtidigt tänkte jag att viktorianska entertainers var just viktorianer och dessutom kunde antas ha begränsad insikt i historia så autenicitet i den egyptiska kostymen var liksom inte ett måste. Snarare tvärtom.

Jag sydde (väldigt snabbt och shabbigt utan mönster) två tunna särkar i bomullsvoile och ett slags harnesk i guld, rött siden och röda och gyllne band. På det en lång svart peruk, en hastigt hopsvängd krona av guld-band och koppartråd, samt ett kit med smycken jag hade sedan tidigare. Halsbandet om halsen och ett av örhängena på "kronan".

Tyvärr lyckades jag inte få någon vidare bild på mig (UPDATE: bättre foto på Isis' Wardrobe) men här är en close-up på en del av kostymen:


Och sedan var det ormen... Tre meter lång och i latex. Jag döpte honom till 'Arry, och han var en utmärkt "conversation piece".


Och så var'e me't, sa han som visa björnen!

1 kommentar:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...