måndag 26 mars 2012

Tips: Till bakpulvrets lov


Häromdagen när jag delgav min familj ytterligare ett i mitt tycke fantastiskt städtips skakade mamma på huvudet och sa "Du och ditt bakpulver!"

Och ja, jag erkänner. Jag är en bakpulversmissbrukare. Det beror på att bakpulver är bra till nästan allt. Bakpulver kan man t.ex. ha till:

- skrubkräm till ansiktet. Det är såpass basiskt att det har en kemiskt peelande effekt och är också förpackat som ett behändigt pulver av perfekt skrubbkonsistens.

- att ta bort inbrända rester i kastruller. Slå i vatten och bakpulver och låt sjuda en stund. Bara att torka bort!

- hålla rent i avloppet. En kopp bakpulver, en kopp salt och hett vatten och dålig lukt försvinner. Det förebygger alltså även stopp och om man inte älskar att rensa avlopp är detta därför ett hett tips.

- städa spisen. Slå ut bakpulver, spraya på lite ättikslösning (jag har en blomspruta med vatten och ättika stående i köket och en annan gång ska jag bekänna min passion för ättika), låt fräsa och torka bort. Det får bort t.o.m. de mest inbrända rester runt plattorna.

- för att få tulpaner att stå längre. Det har jag visserligen redan tipsat om, men det är ett så bra tips att vi kör det igen: sätt tulpanerna i kallt vatten och 1 tsk bakpulver och de håller sig fina längre!

- för att göra rent gamla plastlådor. Om ni som jag ofta har matlåda till jobbet men saknar diskmaskin vet ni säkert att det är stört omöjligt att få bort den där äckliga feta hinnan som blir i gamla plastlådor. Låt stå med hett vatten + bakpulver dock och de blir gnistrande rena!

- tvätta håret. Jag har på sistone gjort ett test med "no 'poo" och lite Bamse-balsam med en tesked bakpulver i en gång i veckan och sedan bara balsam-tvätt varannan dag har gjort mitt hår oändligt mycket bättre (eftersom bakpulver är så basiskt bör man dock efterskölja med något surt som citronvatten eller äppelcidervinägerlösning).

- deodorant. Jag har testat att göra min egen på bakpulver, majsena, violrotspulver och kokosfett och den är faktiskt bättre än köpeversionerna. Tyvärr håller den inte mer än ca en vecka så man får göra ny rätt ofta.

- göra rent mattor - pudra över bakpulver, låt stå över natten och dammsug. Hemma-kemtvätt! Funkar också på madrasser, men då räcker det med ca en halvtimme på vardera sidan (man vill ju sannolikt inte vara utan madrass i två hela nätter).

- göra redigt rent från diverse avlagringar i toaletten. En skvätt ättika, en dos bakpulver, låt fräsa och spola!

- baka sockerkaka. Inte att förglömma. Sockerkaka är gott och en utmärkt belöning när man städat.

Dessutom kostar inte en burk bakpulver särskilt många kronor. I min affär var senaste dagsnoteringen 17,90 för 225 g. Man kommer ganska långt med 225 g, kan jag säga, till och med om man är en bakpulver-junkie som jag. Jämför det med alla super-muskel-frätande preparat à 200 kr litern som dessutom dödar minst en sälbebis* varje gång man sprayar med den.

Inte illa pinkat, får man säga.


*Jag vet att inga sälbebisar dör på riktigt; det är bara en omskrivning för miljöpåverkan och låter mycket klatschigare än att prata om nedbrytningstider och sånt där.



In English: Baking soda is good for almost anything. Among other things it can be used as a face scrub, to get rid of residue in old pots, clearing the drain (1 part baking soda, 1 part salt and rinse with boiling water), make flowers last longer (1 tsp of baking soda in cold water and cut flowers last much longer), cleaning old plastic containers (if you don't have a dishwasher), cleaning carpets (dust with baking soda, leave over night and vacuum), cleaning the toilet or the stove top (baking soda + vinegar)... You can even make your own deodorant with baking soda, cornstarch, coconut oil and essential oil or if you want to go "no 'poo", you can mix it with a conditioner and your hair gets squeaky clean (just remember to rinse with something acidic to balance the pH - like water and lemon or water and vinegar). Not to mention that it can be used to make lovely cakes, which are a nice reward when you've been a good girl and cleaned the house!

It's also cheap, and honestly, a much, much better option in terms of environmental effects than most cleaners you'll find in your store. 

You can't lose with baking soda, basically!

1 kommentar:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...