söndag 18 mars 2012

Skattjakt i köket

Idag höll jag på och grävde i ett skåp jag sällan tittar i. Plötsligt såg jag något metalliskt och ornamenterat skymta fram bakom en gammal blomkruka och ut kom detta.


En redig spegel och borste, ca 20-25 cm långa och tunga som bara den, med tydlig jugend-prägel? Först fattade jag ingenting, men sedan dök ett vagt minne upp av att de brukade ligga på mormors toalettbord när jag var liten. Just det; och sedan när mormor gått bort ville ingen ha dem så jag tog hand om dem utan att ha en aning om vad jag skulle ha dem till.

Uppenbarligen var de inte införskaffade åt mormor som var född 1925 och jag hade något svagt minne av att hon vid något tillfälle hade ärvt dem. I alla fall är de prydda med ett tydligt monogram med initialer jag inte känner igen.

I.J. Finns ingen mig veterligen i släkten som har ett efternamn på "J". Nyfiken i en strut som jag är, ringde jag därför upp mamma.

Först hade hon ingen aning om vad jag pratade om, men sedan lossnade det. "Det fanns ett avlångt fat också, gjorde det inte? Som för pennor eller något?"

Det lät en smula bekant så jag grävde lite mer i skåpet, och simsalabim! Ett matchande fat!

Det finns eI behov av viss putsning, visserligen, men ändå! En helt fungerande toalettbordsuppsättning, bara så där. Helt gratis.

Inte illa, får man väl säga?






1 kommentar:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...