torsdag 22 mars 2012

Tips: Ansiktslyft för trämöbler

Min nya sekretär med tennask (som påståtts vara en cigarrask) och tennljustakar samt foto på min mor som liten

Förra veckan köte jag en sekretär på Blocket, rent skamligt billigt. Det är en cylindersekretär (om det nu heter så på svenska) med ett fast, kupigt lock som man fäller ner när man inte använder skrivbordet. Mycket chict på alla sätt och vis.

Emellertid var den inte dirket i toppskick när den anlände så det krävdes lite handpåläggning. Det ger ett utmärkt tillfälle för mig att prata om något som ligger mig varmt om hjärtat, nämligen möbelvård.*

Först och främst var den rätt skitig så att tvätta var nummer ett. En fuktig trasa kan vara bra att torka av med, men är det riktigt illa (som för mig) så tar man lite milt handdiskmedel i en sprayflaska och fyller upp med vatten. Sedan är det bara att spraya och torka.

När man tvättat ur lådorna invändigt så kan man för extra fräschör ta 1 msk solrosolja och droppa i 10 droppar lavendelolja och stryka ut runt kanterna inne i lådorna. Luktar som om det legat lavendelpåsar därinne i flera år!

Ofta finns det skrapmärken och liknande på gamla möbler. De kan man inte få bort med mindre än att man slipar och lackar om alltihop och det är både krångligt och mindre tillrådligt om det är fanér. Istället funkar möbelpolish faktist riktigt bra - det får träet att mörkna till samma färg som det lackade träet och ger dessutom en vacker glans och djup, varm färg även åt den lackade ytan. Lutar man huvudet åt sidan så ljuset faller in snett, så ser man förstås märkena, men rakt framifrån blir de faktiskt osynliga.

Möbelpolish kan man köpa men jag föredrar min egen hemgjorda, aka "salladsdressing". Man tar helt enkelt 1 del citronjuice och 2 delar olivolja och skakar och applicerar med en trasa. Efterpolera med en torr trasa och du har en alldeles blank möbel! Det här funkar förstås jättebra på obehandlat trä såsom rena träbänkar och köksbord också.

Mässingshandtagen var bra fula och fläckiga så dem putsade jag förstås också. Ett rengöringsmedel för mässing som är vida överlägset köpevarianterna är 1 del vetemjöl, 1 del salt och 1 del ättika. Rör i hop till en pasta och gnugga med trasa. Blankt och fint på ett miljövänligt sätt!

Ett vanligt problem med sådana här gamla byråer och liknande är att lådorna kärvar och gnisslar.  Det fixar man lätt genom att ta ett stearinljus och gnugga mot kontaktytorna. Utmärkt glidmedel för trä!

Sedan är det bara att lägga i hyllpapper och börja använda. Hyllpapper är för övrigt ett kapitel för sig - förr fanns det överallt men nu är det rent löjligt svårt att hitta och när det finns är det "designat" och kostar hundra spänn rullen vilket är på gränsen till obscent. Emellertid finns ju alltid Classe Ohlson som en räddare i nöden - där finns jättefint prickigt hyllpapper i olika färger för fesiga 25 kronor. Som hittat!

I översta lådan är det kontorstillbehör och i de två nedre tyg. Ovanpå ställde jag en gammal cigarrask i tenn som jag fått att ha som smyckeskrin av en fd pojkvän och flankerade den med två tennljustakar som stått undangömda i ett skåp i flera år. Brevid passade fotot på min mamma som lite alldeles utmärkt tyckte jag. Mycket nöjd, således!


*Jag är ingen expert eller konservator så innan du går loss på någon riktigt värdefull gammal Haupt-byrå så ska du nog rådgöra med en expert på antikviteter. Det här är mer tänkt för container-fyndet och liknande.

In English: I recently bought an old writing desk. It's a cylinder rolltop and it wasn't in great shape so I fixed it up. First I cleaned it with a little liquid dishwasher and water and then I polished it. I make my own polish in the same way you make a salad dressing - one part lemon juice and two parts olive oil. When I'd cleaned it inside, I mixed a little sunflower oil with 10 drops of lavender oil and smeared along the sides to create that 'fresh laundry'-feeling. Since the drawers were a little hard to pull out, as often is the case with old furniture, I rubbed a candle on the 'problem spots' and now they slide out as easy as you wouldn't believe it. Finally I put in some nice shelf paper and it was ready to be used!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...