fredag 9 mars 2012

Sweet Dreams Are Made of This

Jag har en last. Eller, jag har många laster, men en särskilt tyngande sådan är min svaghet för dulce de leche. Att mitt bidrag till Månadens sötsak på temat Personligt skulle innehålla det kändes därför givet, särskilt som det innebar en ursäkt att baka (och förtära) ett bakverk av den sorten.

En annan sak jag gärna velat få en ursäkt att göra är rulltårta. Jag tror få bakverk är så illa sedda som den gamla, hederliga, rejäla rulltårtan. Jag menar, det är en massa prat om att baka cupcakes och småkakor, men vem farao pratar om att baka rulltårta som en trend? Vem kan, överhuvudtaget, vilja upprätthålla någon sorts image alls och samtidigt baka rulltårta?

Rulltårta är bakverkens stödstrumpor - det ultimata tant-testet. Klart jag var tvungen att rulla ihop nåt!

Min version är egentligen en s.k. drömtårta (alltså gjord på potatismjöl och med chokladsmak), men jag har bytt ut orginalets smörkräm mot dulce de leche (för den som inte är bekant med denna smetiga godsak så är det helt enkelt kokad, kondenserad mjölk som smakar som smörig knäck). Det blir en rätt mysig brytning mellan chokladen och den smetiga, söta krämen.  Inte direkt äckligt, faktiskt.




Så här gör man

Ingredienser till dulce de leche

1 liten burk sötad kondenserad mjölk
Vatten
En stor gryta

Hur man gör

Lägg burken (alltså hela burken, oöppnad) i en gryta och täck med vatten. Låt koka upp och sedan småkoka i 2 timmar (OBS! Se till att den hela tiden är täckt med vatten - ryktet säger att burken kan explodera annars)

Ingredienser till drömtårtan

3 ägg
1 1/2 dl socker
3/4 dl potatismjöl
2 msk kakao
1 tsk bakpulver


Så här gör man

Blanda de torra ingredienserna.





Blanda ägg och socker i en bunke och vispa poröst.

Lägg bakpapper i en långpanna och smörj det väl. Blanda ner de torra ingredienserna i äggsmeten.
Slå ut smeten jämnt i långpannan och grädda i ugnen på 250° i ca 5 min.

Under tiden, lägg ut ett bakplåtspapper på bakbordet och strö socker över det.

Ta ut kakan stjälp upp den på det sockrade pappret. Låt svalna.

Öppna burken med kondenserad mjölk och smeta ut jämnt över kakan. Rulla ihop.

C'est tous, som fransosen säger!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...