lördag 21 januari 2012

Men... Varför?

Galen retro-aktivist?

 När jag deklarerade att jag tänkte 'go retro', sa min min bästa väninna J: 'Jaha... Menar du att du ska ha hatt och så?' Jag har också fått försiktiga frågor från andra vänner och kollegor som 'Men inte brukade du väl vara så femtiotal förut?' och 'Har du ett femtiotalshem också?'

Så vad är det jag gör och varför?

Jag är helt enkelt less på ekorrhjulet. Medan jag är oändligt tacksam för bypass-operationer, internet och det klasslösa samhället, är jag mindre road av dokusåpor, rosa plastleksaker och vår totalt ekologiskt ohållbara livsstil. Det är inte att jag vill leva i det förflutna; jag vill skapa en framtid som tar det bästa från flera olika epoker. Jag tror att det finns mycket att vinna på att försöka skapa en långsammare livsstil; långkok istället för snabbmat, promenader och cykling istället för bilen och mer tid för varandra. Det handlar inte alls om att förkasta nutiden, utan helt enkelt att försöka bygga en tillvaro som bättre harmoniserar med naturen och vårt psyke än både 1947 och 2012.

 Vad gäller att 'vara femtiotal', så klär jag mig i allt från en vag trettiotalsinspirerad stil över fyrtiotalskänsla till något som liknar femtiotal, men i princip aldrig vintage. De flesta av mina kläder har jag endera köpt i vanliga affärer, sytt själv eller köpt och sedan sytt om. Jag uppskattar estetiken från den här perioden och för mig uttrycker det också mitt förhållningssätt ovan, men jag har ingen önskan att återskapa en viss era. Jag vill helt enkelt föra in fyrtiotalet i 2000-talet. Skapa en hybrid av det allra bästa, helt enkelt.

Vilket kan innebära att ha hatt och så.

3 kommentarer:

  1. Hear, hear! Jag vill plocka russinen och skippa det trista. och varför inte! :)

    SvaraRadera
  2. Precis; varför sikta lågt? :)

    SvaraRadera
  3. Jeg har det præcis på samme måde—en del af mig er helt nutidig, hvis ikke ligefrem futuristisk, mens en anden og mere æstetisk del af mig udfolder sig bedre i et fortidigt inspireret formsprog. At man kan være 'lokalt' anakronistisk er faktisk en god egenskab ved den tid, vi lever i nu...

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...