tisdag 17 januari 2012

Min hatt den har fyra kanter...

För ett tag sedan tittade jag på "The Thin Man" med Myrna Loy och William Powell. I den första scenen dyker Maureen O'Sullivan upp med en käck liten fyrkantig hatt. Genast slog det mig: en sådan ska jag ha!

Eftersom jag är inne i en virk-period föll det sig naturligt att göra det hela till ett virk-projekt. Eftersom jag inte hade någon beskrivning freestylade jag.

Jag använde ett svart Molly-garn i akryl och en 5 mm virknål och virkade en fyrkant så stor jag ville ha den (vilket i mitt fall var 50 lm men den kunde gott varit lite mindre). Sedan virkade jag "bandet" runt huvudet - jag gjorde den 6 lm bred och virkade sedan tills den nådde runt huvudet.

Sedan virkade jag sidorna. Jag mätte så jag fick precis 1/4 av längden på bandet och virkade sedan en rad fm utmed den sträckan. När jag vände gjorde jag 2 fm i första maskan och höll på så tills jag hade en 'triangel' vars bas var like bred som en sida på fyrkanten. Jag gjorde tre stycken likadana till.

Bild på mitt work-in-project ifall min något förvirrade förklaring är oklar
Sedan tog jag helt enkelt och virkade ihop fyrkanten med respektive triangel och sist virkade jag ihop sidorna och vände ut och in och voila!


Jag kan tillägga att när den var ungefär halvfärdig såg jag Thin Man igen med min syster som spontant utbrast: "Vilken GRÄSLIG hatt!" när Maureen O'Sullivan dök upp. Haha! Hon har taktfullt nog inte kommenterat resultatet än...

2 kommentarer:

  1. Jag har aldrig lyckats lära mig virka- önskar jag kunde. Din hatt är jättesnygg! Och jag borde not se The Thin Man. :)

    SvaraRadera
  2. Jag kan virka men är stickmässigt utmanad. Det brukar bli en hård arg liten korv när jag stickar.

    Thin Man är en enastående film. Jag har funderat på att se den någon gång och förska hålla jämna steg med spritkonsumtionen i åtminstone EN scen, men jag tror det är bortom min förmåga...

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...