måndag 27 februari 2012

Om hurusom man fett i ansiktet må smeta


 Efter att ha matats både med mineraloljans skadlighet och cold creamens mirakulösa kvaliteter, beslöt jag mig att göra ett experiment med cold cream.  Det känns ju himla retro och gediget och så. Plus att ALLA ANDRA verkade göra det, och jag ville gärna kunna delta i debatten.

De klassiska cold cream-märken som t.ex. amerikaner och britter använder finns givetvis inte att köpa här. Visst kan man beställa Pond's från Amazon för 13 satans pund burken, men då faller den där trevliga idéen med att använda något basic och billigt och då kan man lika gärna köpa nån tjusig kräm med enhörningstårar och stjärnstoff. Dock mindes jag att en kompis mamma tog bort sminket med Nivea-kräm, så varför inte? Tänkte jag.

Nivea-kräm är dock, för den som inte visste det, jädrigt hård och utsmetad känns den lite som att ha en blandning av Bregott och stearin i fejset. Men huden blev mjuk och fin; bättre än nånsin faktiskt (låter det vara osagt om att använda frotté-tvättlapp och därmed daglig peeling har något med saken att göra). Billigt var det också!

Dags för Plan Nivea 2.0. Jag tog helt enkelt och blandade Nivea med olivolja till samma konsistens som majonnäs. Resultatet var enastående. Olivoljan gör dels att krämen blir mjuk och leta att kleta ut och dessutom blir den lättare att tvätta av än både ren kräm och ren olja. Och så luktar det gott; vagt citrus och olivolja. SCORE!

Så för den som är intresserad, här är min nya beauty-rutin:

1. Blanda Nivea och olivolja tills det ser ut som gulskimrande majo. Jag gör en större sats i taget och har burken i kylskåpet men man kan blanda i handflatan för varje gång man ska använda den.

2. Smeta ut ordenligt i fejjan. Vänta lite. Smeta mera. Torka bort, endera med papper eller frotté-lapp. Sminket följer med.

3. Smeta in en omgång till. Hoppa in i duschen eller ta din frotté-lapp med vamt vatten och lägg över ansiktet.

4. Tvätta håret eller tänk snälla ljusblå tankar eller något. Låt i alla fall det hela sitta på ett par minuter.

5. Torka bort med en frotté-lapp med varmt vatten.

6. Tvätta med en snäll mousse - jag har Oliva från Apoteket, men det går säkert bra med annat.

7. Ansiktsvattna. Igen så använder jag Oliva, men YMMV. De rättrogna cold creamarna säger att man ska ha trollhassel och vill man prompt ha det så vet jag att Boots säljer det (finns bl.a. i PUB-huset i Stockholm).

8. Ta lite, lite mer av mirakel-smetet och gnugga in det i ansiktet.

9. Sov, och vakna med kinder mjuka som en bebis-stjärt.

Hep!






4 kommentarer:

  1. En kompis till mig gör egen cold creme- det är inte så svårt att göra, och hon säger att hennes hy aldrig varit bättre. :)

    SvaraRadera
  2. Aha, jag har tänkt pröva det men var osäker på var man får tag på bra bivax. Har du tips på det alt. recept tar jag gärna emot dem!

    SvaraRadera
  3. Man kan köpa bivax i välsorterade färgaffärer, men jag kan inte uttala mig om kvalitén. Har inte upplevt den som dålig, iallafall. Men jag kan fråga min kompis var hon handlar. :)

    SvaraRadera
  4. Jag googlade och hittade bara skräckhistorier om hur livsfarligt det var om man inte använde vax som är garanterat fri från miljögifter, men vaddå, jag äter ju strömming så frågan är om det gör så mycket till eller från...

    Vore i alla fall jättesnällt om du frågade!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...