söndag 26 februari 2012

Recept: Vanilj pudding med päronkompott


För många år sedan bodde jag och min mamma hos Brigitta-systrarna i Vadsten. Vi hade halv-pension och systrarna där hade gjort världens godaste marmelad - päron med saffron och en aning vanilj. Det fick mig att inse vilken enastående kombo de smakerna är.

Inspirerad av Syster X's marmelad, hittade jag hastigt och lustigt på den här efterrätten häromveckan. Jag tog  receptet på choklad pudding från Husmorsskolan och gjorde om den till en vaniljpuddign och improviserade ihop en kompott med saffranspäron.

Sannolikt var det ett av det bättre besluten jag tagit. Puddingen smakar inte olikt en pannacotta och saffranspäronen till är så gott att jag nästan övervägde att inte äta någonting annat den närmaste månaden.

Ingredienser till vaniljpuddingen

6 dl mjölk
5 msk Maizena

4 tsk socker
2 msk vaniljsocker

1 ägg


Hur man gör

Vispa ihop alla ingredienserna och värm under omrörning. Låt krämen sjuda tills den blir ordentligt tjock. Låt den svalna lite och tippa över i en form. Tips: om man sköljer formen i vatten först lossnar den sedan mycket lättare.

Den behöver sedan kylas för att stelna, endera i kylskåp eller ute om det är kallt. Hur lång tide det tar beror på temperaturen - ute en riktigt kall vinterdag (vi snackar ett antal minusgrader) går det ganksa fort, typ en timme, men i kylskåpstemperatur tar det kanske en 4 timmar.


Ingredienser till päromkomppotten

4 päron
0.5 g saffran (en typisk påse)
1.5 dl vatten
0.5 - 1 dl socker, efter smak och hur söta päronen är
1 tsk vaniljsocker
0.5 dl pressad citron

Hur man gör

Skala och skär päronen i ganska rejäla bitar (typ 1x1 cm). Värm vatten och socker tills det senare lösts upp. Tillsätt saffran och sedan päronen. Låt sjuda 20-30 min eller tills päronen verkar ordentligt mjuka.



Servera ihop och njut!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...